Vedtekter Odda Båtforening

Sist revidert: Årsmøtet 15. Mars 2018:


§ 1: Navn: Foreningens navn er Odda Båtforening, og dens initialer er O.B.F.


§ 2: Formål: Odda Båtforenings formål er å skape et godt båtmiljø i Odda ved å tilrettelegge et trygt og trivelig havneanlegg for foreningens medlemmer.


§ 3: Medlemskap: OBF er åpen for enkeltpersoner/organisasjoner som respekterer og innordner seg etter foreningens vedtekter, og innen vedtatte frister betaler medlemsavgifter og ev. andre forpliktelser (herunder dugnad), vedtatt av årsmøtet. Oppsigelse av medlemskap og/eller båtplass samt adresseendring skal skje skriftlig. Oppsigelse av båtplass, se § 18!


§ 4: Medlemmenes plikter: Medlemmene plikter å rette seg etter lagets vedtekter/havnereglement samt vedtak som iverksettes av styret. Medlemmene er pliktige til å påta seg tillitsverv.


§ 5: Eksklusjon: Medlemmer som ikke etterlever §3 og 4, kan ekskluderes av vedtak i styret. Eksklusjon kan ankes inn for årsmøtet som siste og øverste instans.


§ 6: Kontingent: Årskontigenten forskuddsbetales med forfall innen utgangen av desember for påløpende kalenderår. Kontingent fastsettes/endres av årsmøte med alminnelig flertall. (Forfall desember iht. faktura)


§ 7: Foreningens øverste organer er i rekkefølge: 1: Årsmøtet 2: Medlemsmøtet, 3: Styret 4: Komiteer og utvalg.


§ 8: Årsmøtet: Foreningens øverste organ (avholdes årlig før 15. mars) og skal behandle: 

 -styrets årsberetning 

 -regnskap 

 -fastsettelse av kontingent/utleiepriser/havneavgift/dugnadsavgift/meterpris båtplass 

 -valg av nytt styre. 

Formann velges for ett år. om gangen. Resten av styret velges for 2 år av gangen. 

Formann velges hvert år. Havnesjef/nestformann og kasserer velges i Partalls-år - mens sekretær og assisterende havnesjef velges i Oddetalls-år. 

Valg av komite/revisorer: Årsmøtet velger hvert år inntil 1 nytt av totalt 3 medlemmer til valgkomiteen, samt inntil 1 av totalt 2 revisorer årlig. 

-saker som medlemmer har meldt inn for styret senest 14 dager før årsmøtet. Årsmøtet (samt ev. ekstraordinære årsmøter) skal varsles for medlemmene minimum 14 dager før det avholdes. Årsmøtet annonseres med plakater på døra til hver pir i havna og på foreningens nettside i tillegg til det sendes ut mail.


§ 9: Gyldige vedtak: Årsmøtet og Medlemsmøtet er beslutningsdyktig ved korrekt innkalling. Saker vedtas med alminnelig flertall. Styret er beslutningsdyktig når mer enn halve styret er tilstede.


§ 10: Medlemsmøter: medlemsmøter er foreningens viktigste og høyeste myndighet mellom årsmøtene og kan behandle enkeltsaker som krever avstemming, bortsett fra årsmøtets faste saker. Medlemsmøter skal varsles minimum 7 dager før det avholdes. Saker som ønskes behandlet på medlemsmøter må sendes styret minst 3 dager før medlemsmøtet.


§ 11: Styret: Styret teller totalt 5 medlemmer og har ansvar for den daglige driften av OBF. 

De som inngår i styret er: 1) Formann 2) Nestformann/havnesjef 3) Kasserer 4) Sekretær og 5) Styremedlem/ assisterende havnesjef.

Styret skal drifte foreningen iht. til vedtektene ha overordnet fokus på vedtekter, lover & regler og sikkerheten/HMS på foreningens anlegg og område.


§ 12: Formannens oppgaver: Skal påse at OBF ledes i samsvar med foreningens vedtekter og følge opp vedtak fra årsmøter og medlemsmøter. Har fullmakt/signatur for foreningen sammen med kasserer til løpende driftsutgifter/investeringer oppad til 10.000 kr. Større utgifter/investering krever medlems- eller årsmøte-vedtak. Formannen skal signere kontrakter, planlegge og følge opp gjennomføring /ev. videre utbygging av foreningens havneanlegg. Skal lede og styre medlemsmøter og kalle inn til slike møter når denne finner det nødvendig. Plikter å kalle inn til styremøte når minst 3 styremedlemmer krever det, (til medlemsmøte og ekstraordinært årsmøte når minst 1/3 medlemmene krever det), eller styret finner det nødvendig. Har møterett i oppnevnte utvalg og skal inkluderes og orienteres i alle saker som vedr. anlegg, medlemskap og økonomi. Bare formann og nestformann/havnesjef kan gi offisielle uttalelser/høring/media på vegne av OBF.


§ 13: Kassererens oppgaver: OBF,s kasserer har følgende myndighet, oppgaver og ansvar: Kasserer har fullmakt/signatur på løpende, vedtatte utgifter/kostnader. Skal føre regnskap over OBF,s inntekter og utgifter og har som fokus at foreningen får inn vedtatte avgifter, samt betaler foreningens forpliktelser innen forfall. Må ha tett dialog med havnesjef ang. grunnlag for utsendelse av faktura til foreningens medlemmer og leietakere. Skal ha tett dialog med formann og styret om ev. urovekkende/spesielle forhold/hendelser som vedrører foreningens økonomi. Kassereren skal når den sender ut faktura til nye medlemmer alltid legge ved: gjeldende vedtekter og havnereglement.


§ 14: Sekretærens oppgave. Skriver referat fra styremøtene, skal hjelpe formannen med å følge opp/koordinere vedtatte saker mellom og på styremøte(r). Skriver styrets årsberetning og gjennomgår denne på årsmøtet. Sekretæren har også som oppgave å loggføre (i bok som følger sekretærvervet) alle endringer i vedtak/vedtekter/kontrakter osv. Det er ønskelig at vedtekter, havnereglement og medlemslister/kontakt-info er tilgjengelig på foreningens nettside. Dette for å sikre at disse er lett tilgjengelige. Da vi stiller krav til at alle medlemmer og brukere av havneanlegget overholder vedtatte regler/vedtekter, må disse være synlige og lett tilgjengelige.


§ 15: Havnesjef: Havnesjefen utarbeider og oppdaterer kontinuerlig foreningens kart over båtplasser, og skal lede og ha kontroll med foreningens havneområde. Skal avtale salg og utleie av ledige båtplasser og sammen med assisterende havnesjef lede det praktiske arbeidet med foreningens båthavn og opplagsplasser. Rapporter fortløpende til kasserer i alle saker som involverer medlemmers/leietakeres kjøp, salg, leie av plass/vinterstrøm m.m. Skal håndheve OBF,s havnereglement. Rapporterer til formann ved problemer og forholder seg til vedtatte satser når det gjelder utleie og salg av båtplasser. Ansvar for iverksetting av tiltak mot tilgroing (skjell) på foreningens anlegg i sjø.


§ 16: Havnereglement: Havnesjef og styret justerer OBF,s havnereglement fortløpende (ved behov). Reglementet skal publiseres på OBF,s nettside, i monteren i havna, samt i foreningens brakke og er retningsgivende for alle medlemmer/leietakere/båter som bruker havna. Brudd på reglementer kan føre til oppsigelse av båtplass, leid plass (sommerplass) og ev. bortvisning av båt. Båter/utstyr som i årevis etterlates/står uten tilsyn, blir fjernet.

§ 17: Utleie/havneavgift foreslås av styret og havnesjef og vedtas av årsmøtet.


§ 18: Kjøp & salg av båtplass: Eierskifte skal skje iht. betingelser og vilkår spesifisert i «Kjøpekontrakt båtplass - Odda Båtforening».


§ 19: Dugnader: Alle medlemmer blir fakturert for dugnadsavgift som skal dekke innleid arbeidskraft til forfallende arbeid på foreningens havneanlegg, bortsett fra de som utfører totalt 4 dugnadstimer pr år - enten på fellesdugnader - eller på selvvalgt tidspunkt. Dugnadsoppdrag utført utenom fellesdugnader, skal avtales med, og attesteres av havnesjef eller assisterende havnesjef.


§ 20: Valgkomitè: Valgkomiteen er en uavhengig og selvstendig komite, ikke en del av styret. Styret foreslår fornying av valgkomiteen for Årsmøtet.


§ 21: Revisjon: 2 revisorer - uavhengig styret - skal revidere OBF,s regnskap og legge frem revisjonsrapport for OBF,s årsmøte. 1 av totalt 2 revisorer kan velges årlig.


§ 22. Forsikring: Medlemmenes båter skal ha ansvarsforsikring. Joller som tilhører hovedbåten er unntatt dette kravet. OBF har forsikret havneanlegget på sjø og land for skadetyper som vanligvis kan inntre, f.eks. brann, havari m.m.


§ 23: Oppløsning: OBF kan kun oppløses etter årsmøte vedtak, med 2/3 flertall.